pmdejongh.reismee.nl

Naar Kaikoura voor het whale watchen

We staan apevroeg op (al om 5.45 uur), want de bus gaat al om 7.00 uur en we moeten er een kwartier van tevoren zijn. De avond ervoor hebben we alles netjes voorbereid en we blijken in 20 minuutjes gedoucht en aangekleed te zijn, waardoor we ruim op tijd bij het busstation zijn. We reizen in een dubbeldekker en Peet en ik hebben het geluk als eerste in te mogen stappen, waardoor we bovenin helemaal vooraan kunnen gaan zitten. Hierdoor hebben we een geweldig uitzicht op de prachtige route naar Kaikoura. De reis duurt wat langer dan normaal, want er zijn nog steeds vele wegwerkzaamheden na de laatste aardbeving, waarbij er enorme landslides zijn geweest bij Kaikoura, aan twee kanten.

In de loop van de ochtend komen we aan in Kaikoura en we gaan maar meteen op pad naar ons verblijf, de Alpine Pacific holiday Park dat zo’n 15 minuten lopen is. Het is even sjouwen met onze rolkoffers, maar uiteindelijk hebben we het gevonden. Een heel leuk kleinschalig holiday park met onwijs leuke cabins, waarvan eentje voor ons is. Vanuit onze cabin hebben we straks uitzicht op de bergen. We voelen ons er meteen thuis.

De koffers laten we achter, want we zijn zo vroeg dat we nog niet kunnen inchecken. We willen zo snel mogelijk naar de Whale Watch Kaikoura, want voor de walvis excursie zijn we tenslotte hier gekomen. We zijn meer dan een uur te vroeg en doden de tijd met souvenirs zoeken voor familie. En dan plotseling gebeurt het: er wordt omgeroepen dat onze geplande whale watch wordt geannuleerd, omdat met golven verwacht van meer dan 2 meter door de harde wind. We kunnen het niet geloven ... het waait weliswaar stevig, maar verder is het een prachtige dag met een stralend zonnetje. We hadden er niet eens aan gedacht dat zoiets zou kunnen gebeuren ... Wat nu?!

We mochten kiezen: geld terug of omroepen naar een andere tocht. We moesten snel nadenken en handelen en besloten onze vaart van 12.45 uur om te boeken naar die van 15.30 en als die ook niet door zou gaan naar de volgende dag van 11.00 uur. Dat betekende echter wel dat als we inderdaad pas maandag 19 maart zouden varen, we de bus ook zouden moeten om boeken, want die was nu geregeld voor 19 maart om 10.30 uur. Eerst maar terug naar onze cabin. Daar konden we inmiddels wel inchecken. Meteen informeerden we of we eventueel voor nog een nacht konden reserveren. Maar er werd ons beleeft meegedeeld dat ze de kamer niet voor ons konden vasthouden. Wat nu?!

Ok, deze cabin was helemaal te gek en we voelden ons er meteen thuis, dus hebben we meteen maar besloten om nog een nacht bij te boeken. Op welke dag de whale watch ook zou zijn. Ook hebben we meteen de bus ongeboekt en mijn zusje geïnformeerd dat we een dag later terug zouden komen. Het bleek de juiste beslissing, want de wind trok alleen maar aan in de loop van de middag en de golven werden hoger en hoger. Alle tochten voor die middag zijn gecanceld. Nou ja, waren we tenminste niet de enige.

Als troost zijn we ‘s avonds maar gaan eten in een Thais restaurant. Dit was wel heel bijzonder, want 5 jaar geleden zat ik in ditzelfde restaurant. Alleen en opnieuw vrijgezel na opnieuw een mislukte liefde. En kijk nu! Nu zat ik daar met mijn man!!! Helemaal gelukkig met z’n tweetjes te genieten van alle mooie belevenissen van onze reis èn van het lekkere eten niet te vergeten.

Helemaal voldaan van het overheerlijke eten kwamen we weer thuis bij onze cabin. Een beetje zenuwachtig zijn we ons bed ingestapt. Zou de whale watch morgen wel doorgaan? De weersvoorspellingen leken goed, maar het zou ook morgen nog behoorlijk hard gaan waaien. Vijf jaar geleden ging het allemaal zo makkelijk. Ik had een ticket geboekt en we gingen gewoon. En natuurlijk was het prachtig weer en heb ik maar liefst 2 walvissen gezien. En nu ... nu was het te hopen dat er überhaupt een boot zou gaan varen.

Heleen

Wat leuk om te lezen dat je opnieuw eet in het restaurant, 5 jaar later...op huwelijksreis !!

Patricia de Jongh

Ja, was heel bijzonder!