pmdejongh.reismee.nl

Richting Lake Mavora

We worden wakker met een stralend zonnetje en prachtig uitzicht op de berg. Het is werkelijk niet te geloven, maar dit is al de 3e dag dat we met zo’n waanzinnig uitzicht wakker worden. Als dit geen honeymoon is! We blijven lekker lang liggen in de campervan, genietend van het uitzicht. Als we eindelijk klaar zijn voor het ontbijt, zijn onze buren allang vertrokken. Even later wordt duidelijk waarom ... Plotseling komen er allerlei auto’s langs met mensen die ook “naar het eind van de wereld gaan” om waar de weg ophoudt de wandel track te gaan doen. En niet veel later komt de eerst jetboat voorbij stuiven op de voorheen zo rustige en kalme rivier. Snel gaan we terug richting Wanaka. Daar is het ook al waanzinnig druk, omdat er de jaarlijkse A&P show gehouden wordt. Allemaal standjes met van alles en nog wat en een kermis. Het trekt honderden mensen naar dit piepkleine dorpje, waardoor we niet weten hoe snel we hier weer uit moeten komen. Uiteindelijk lukt het. Onderweg komen we lang Glendhu Bay waar we nog even een korte stop maken om van het prachtige uitzicht van dit meer te genieten. Het grenst aan Lake Wanaka en is minstens zo mooi.

Dan zetten we koers richting Queenstown en besluiten de scenic route te nemen. Nou daar krijgen we geen spijt van. Een minor sealed road doorkruist een schitterend gebergte. We genieten enorm van de autorit. En op een outlook hebben we tussen de bergen door zicht op Queenstown! Werkelijk schitterend. Het lijkt ons verstandig om voordat we weer off the grid gaan alle grey water weer te dumpen en het toilet te legen. Op de kaart staat een openbare dumpplaats aangegeven in de buurt van het oude goudzoekers plaatsje Arrowtown (of zoals Peter het noemt: Error town). Inmiddels weten we dat openbare dumpstations lastig te vinden zijn en dus hanteren we de stelregel “ask the locals”. Een allervriendelijkste dame van een camping wijst ons de weg en geeft ons zelfs een kaartje mee. Dankbaar gaan we op zoek.

We hebben geen idee waarom het in dit plaatsje op zaterdagmiddag zo stervens druk Is met toeristen en locals. Is hier dan ook een A&P show aan de gang? We zoeken en zoeken en kijken op het kaartje dat de vriendelijke dame ons meegegeven heeft. Hier moet het toch zijn, maar ... niets te bekennen. We kijken nog eens op het kaartje: oh de dame heeft zich vergist, het is precies aan de andere kant van het dorp. Snel draaien we de campervan en koersen richting de andere kant van het dorp. Dat valt niet nog niet mee. Het is super druk in het gehucht en overal staan auto’s en lopen toeristen. We zijn moe en het is warm en we hebben vooral geen zin om zo eindeloos te zoeken. Eindelijk vinden we de parkeerplaats waar ook het public dumpstation zou moeten zijn. Maar hoe hard we ook zoeken, we vinden helemaal niets! Stik chagrijnig geven we de zoektocht na een uur op en zetten dan in Godsnaam maar met een volle greywater tank koers richting Queenstown. In Thrill city hebben wij niets te zoeken en we rijden er snel voorbij. Het doel is nog steeds Lake Marvora, maar inmiddels wordt duidelijk dat we dat nooit meer gaan halen. Aan het eind van het Lake Wakatipu zo’n 8 km van Kinston (ja, Jamaica is dichterbij dan je denkt ?!) strijken we neer op een resting place aan het meer. Maar wacht eens even ... er staat nergens een bordje “no overnicht camping” en dus is de beslissing al snel genomen: vannacht blijven we hier slapen. Al snel volgen velen ons voorbeeld en zijn we weer niet “alleen op de wereld”. Maar dat geeft niets. We staan toch maar weer mooi aan een meer en nog wel Lake Wakatipu. Morgen zien we wel weer verder.