pmdejongh.reismee.nl

Afscheid van de West Coast

Tja, echt lekker slapen is er dan toch weer niet helemaal van gekomen. Als de een zich omdraaide vloog de ander meteen een halve meter omhoog. En als de een de dekens lekker over zich heen trok, lag de ander ineens bloot ... Ja, we zijn duidelijk een ouder stel dat normaal gesproken in een bed slaapt van op z’n minst kingsize afmetingen! Maar dat mag de pret allemaal niet drukken. Het Punakaiki Beach Hostel heeft een 9,1 als waardering en dat zit ‘m ongetwijfeld in de super schone en fantastische douches. Dat was genieten vanochtend. En helemaal fris en fruitig zijn we weer op stap gegaan.

Gisteren hebben we geluncht en ‘s avonds gegeten in de Punakaiki Tavern, een echte motor logde (ik noem het bikers café): www.punakaikitavern.co.nz. Het slag mensen dat er komt en achter de bar staat is van het type ruwe bolster, blanke pit en buitengewoon vriendelijk. Daarom besloten we dat we vanochtend dan toch ook maar gingen ontbijten in de Punakaiki Tavern. Peet heeft een stevig ontbijt met spek en eieren genomen, ik heb het maar bij cornflakes gehouden en fruit. We hebben heerlijk en veel gegeten. Hier doen ze niet aan kinderachtige hoeveelheden. Het was zo rustig dat we even aan de praat raakten met de man achter de bar. Hij vertelde ons dat dit een buitengewoon goed lopende zaak is. Jaarlijks komen hier maar liefst 800.000 bezoekers en op een drukke avond kunnen ze wel 160 maaltijden maken. In de buurt wordt een nieuw wandel track langs de rivier de Porarari aangelegd (waar we gisteren al een klein stukje van gelopen hebben) en dan verwacht hij dat het bezoekersaantal tot zo’n miljoen op kan lopen. en de zaak staat te koop! Even aarzelen we ... maar dan besluiten we toch maar de spullen te pakken en naar het opstap punt van de bus naar Greymouth te gaan. Dat is nog even een stevige klim met twee koffers. Vooral voor Peet, die de zware koffer (als echte man) onder zijn hoede genomen heeft. Voordeel is wel dat het zware ontbijt nu meteen weer verbrand is!

We hangen nog een beetje rond in de souvenir shop bij de Pancake Rocks en vinden nog mooie oorbelletjes en een hangertje met het tripple twist symbool, wat staat voor bonding tussen vrienden en partners ... ja we hangen hier heerlijk de toerist uit en genieten er enorm van.

Vandaag nemen we afscheid van de West Coast en pakken de trein van Greymouth naar Christchurch. Toen we opstonden was het somber en bewolkt, maar inmiddels schijnt er weer voorzichtig een zonnetje. Tot ziens in Christchurch!

Liefs van,
P&P