pmdejongh.reismee.nl

Met z’n tweeën op stap

Wat een luxe was het om de eerste dagen bij Inge in Cable Bay te mogen acclimatiseren. En het was super gezellig met de kids. Maar aan alle pret komt een einde en vandaag zijn we met z’n tweeën verder gegaan. Om 7.15 al vertrok voor dag en dauw de bus naar Punakaiki. Inge en de kids hebben ons in alle vroegte gedropt in Nelson en uitgezwaaid. Dag, dag, tot over twee weken!

De bustocht ging dwars door het binnenland richting de kust en is onvoorstelbaar mooi. Je doorkruist woeste landschappen met adembenemend mooie natuur. Onderweg werden we gewezen op enkele ghost towns waar vroeger naar goud gezocht werd, maar waar nu geen mens meer woont. Peter vond het allemaal zeer indrukwekkend. Maar als je dan na ruim 3,5 uur bij de West Coast aankomt weet je helemaal niet wat je ziet. Woeste steile kusten met een hele eigen vegetatie. Palmbomen die alleen daar voorkomen en allerlei andere typische West Coast vegetatie. Na een uurtje slingeren langs de kust kwam we bij ons Beach hostel aan. Een hostel dat echt aan zee ligt. Onze slaapkamer heeft uitzicht op zee! Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we maar meteen richting Pancake Rocks gegaan. Hier was ik al eerder geweest, maar het blijft een indrukwekkende rotsformatie. Ook Peet vond het geweldig en we konden lekker helemaal losgaan met fotograferen.

Na de Pancake Rocks zijn we nog even doorgelopen naar de Porarari River Track. Toen de cycloon Gita hier enkele weken geleden toesloeg is de brug, een stukje verderop in de route, zo zwaar beschadigd geraakt, dat het pad op een gegeven moment afgesloten is. Maar we hebben zeker nog 45 minuten heen en terug kunnen genieten van dit prachtige pad. Onze eerste bescheiden wandeling

‘s Avonds waren waren we getuige van een prachtige zonsondergang en natuurlijk moest er opnieuw nog even gefotografeerd worden. We hebben gegeten in het Taveerne aan de overkant van de straat. Een bikersmotel met zeer vriendelijke mensen. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd en veel levendigheid aan de biljart tafel en muziek uit onze jeugd (of van zelfs ver daarvoor). Peet en ik hadden het helemaal naar ons zin en zitten nu helemaal voldaan te genieten van het ruisen van de zee op ons privé balkonnetje.

Morgen gaan we verder met de bus naar Greymouth en vanuit Greymouth pakken we de scenic trein naar Christchurch. Een prachtige tocht dwars door de bergen van de west- naar de oostkust van het Zuidereiland. Maar eerst gaan we lekker slapen. Peet verheugt zich op het in slaap vallen bij het ruisen van de zee

Veel groetjes van,

P&P